هنریستا

هنریستا

  • ابزار فید خوان

    كد ساعت و تاريخ

    گالری تصاویر محرم

    کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا

    اوقات شرعی



    گالری عکس

    کدهای رایگان وبلاگ
    • ۰
    • ۰


    همزمان با روز ولادت با سعادت مولای متقیان امام علی (ع)،سیزدهم ماه رجب،مراسم معنوی اعتکاف در سراسر مساجد ایران اسلامی برگزار می شود. اعتکاف نوعی گوشه نشینی و خلوت با خدای متعال است،فرصتی است برای خالص کردن دل و دیده از هر چه غیر خدا.


      شرکت مردم در مراسم اعتکاف رجبیه به ویژه جوانان و دانشجویان،فرصتی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فراهم شد و هر سال پرشورتر از سال های قبل برگزار می شود.مساجد بسیاری از دانشگاه ها نیز میزبان خیل عظیمی از دانشجویان معتکف می باشد.
     
    تعریف اعتکاف
    اعتکاف، در لغت به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح فقهى، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند.انس با خدا در خانه خدا.
     
    در فضیلت اعتکاف همین بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است.خدای منّان می فرماید: "... وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند."
     
    امام خمینی(ره)در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد. 
     
    مکان اعتکاف پیامبر(ص) در مسجدالنبی
     
    تا پیش از توسعه مسجدالنبی که پس از غزوه خیبر انجام شد، اعتکاف پیامبر کنار ستون توبه صورت می‌پذیرفت اما بعدا به کنار ستون سریر منتقل شد.استوانه سریر در سوی شرقی ستون توبه قرار دارد و نخستین ستون از سوی قبله و پیوسته به دیواره غربی حجره پیامبر (ص) است. نامیده شدن این ستون به سریر (تخت) از آن رو است که پیامبر(ص)در روزهای اعتکاف، تختخواب یا بستر خود را که از برگ و چوب نخل یا حصیر بود،کنار آن جای می‌داد و به اعتکاف می‌پرداخت و هنگام استراحت بر آن می‏آرمید.
     
    تاریخ‌نگاران محلیِ مدینه،همچون ابن زباله و ابن نجار و مطری، به معرفی این ستون نپرداخته و تنها اشاره کرده‌اند که در روزهای اعتکاف تخت رسول خدا میان ستون توبه و قندیلی که نزدیک قبر شریف قرار دارد یا نزد ستون توبه یا پشت این ستون از سوی شرق جای می‌گرفت. از این رو، برخی ستون سریر را همان ستون توبه دانسته‌اند.
     
    پس از قرار گرفتن نیمی از این ستون درون پنجره‌ها که به فرمان یکی از ممالیک مصر ساخته شد،مردم از تبرک جستن به آن محروم شدند.بر روی این ستون عبارت"هذه اسطوانة السریر"نوشته شده و بر پایه پاره‌ای روایات، تبرک به آن مستحب است.
     
     
     اعتکاف از نگاه رهبر معظم انقلاب
     
    واقعاً چقدر منظره‌ى زیبا و معطّرى است که جمع کثیرى از جوانهاى ما برخلاف سیره‌ى متعارف جوانهاى دنیا که غرق در شهوات و تمایلات نفسانى هستند، روزها و شبهائى را روزه بگیرند؛ بروند در یک مسجدى بنشینند، اعتکاف کنند؛ شب و روزشان را ذکر و فکر و شنیدن معارف الهى و شنیدن احکام و مذاکره‌ى علم حقیقى - که علم توحید است - قرار دهند؛ این خیلى چیز مهمى است. اینها از برکت انقلاب است. قبل از انقلاب، ما در این ایام نیمه‌ى ماه رجب ندیده بودیم یا خیلى بندرت میدیدیم که کسانى بروند اعتکاف کنند. غالباً همه‌ى ماها، همه‌ى مردم غافل بودیم از این روزنه‌ى رحمت الهى. بنده در مشهد که اصلاً ندیده بودم؛ در قم هم یک تعداد معدودى، یک چند نفر طلبه در مسجد امام میرفتند و ایام نیمه‌ى ماه رجب اعتکاف میکردند. امروز شما نگاه کنید؛ نه فقط مساجد جامع، نه فقط مساجد بزرگ، نه فقط در یک شهر و دو شهر، بلکه در همه‌ى کشور، در همه‌ى شهرها، در همه‌ى مساجد، جوانهاى ما، مردان ما، زنان ما، دختران ما، پسران ما میروند صف میکشند، اسم مینویسند، براى اینکه به آنها فرصت داده شود که در این مسجد، در آن مسجد، سه روز روزه بگیرند و اعتکاف کنند؛ این خیلى براى یک ملت حائز ارزش است، این خیلى مهم است.
     
     
    خاطرات شهید مطهری از ایام اعتکاف و ماه رجب
     
    استاد مطهری ـ رحمه الله ـ می­گوید:"ما که بچه بودیم در منزل خود ما ــ من از هفت و هشت سالگی کاملا یادم هست ــ اصلا اینکه ماه رجب دارد می آید مشخص بود. می گفتند: یک هفته به ماه رجب مانده، سه روز مانده، امشب احتمالا شب اول ماه رجب است... مرحوم ابوی ما و مرحوم والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام­البیض، پنج­شنبه­ها و جمعه­ها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه می­گرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل می­کردند. اصلا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است."
     
    درجای دیگری می­گوید:"در سال 1321 به اصفهان رفته بودیم... در مدرسه نیماورد اصفهان بودیم... یک وقت صدای مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی را شنیدم... با همان آهنگی که داشت و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را به کار می­برد:"آن وقتی که بگویند: «أین الرجبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیز نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟"غرض این است ]که[ این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنتها در میان ما به کلی دارد فراموش می­شود، ماه رجب می­آید بزرگهایمان [متوجه نمی­شوند] تا چه رسد به بچه­ها. کم کم اگر به بچه­ها بگوییم، ماه­های قمری را از محرم تا ذی الحجه بشمار، نمی­توانند. اصلا فراموش می­شود که چنین ماه­هایی هم وجود داشته است. ولی به هر حال تکلیف هرگز از ما ساقط نمی­شود."
     
     
    پاسخ به برخی سوالات متداول درباب اعتکاف
     
    در چه اوقاتى اعتکاف مستحب است؟
    ج: اعتکاف وقت خاصى ندارد، هرچند اعتکاف در ده روز آخر ماه مبارک رمضان فضیلت بیشترى دارد.
     
    آیا شخص معتکف مى‌تواند در ابتداى اعتکاف هنگام نیت کردن شرط کند که اگر براى او عذرى پیش آید حتى در روز سوم هم دست از اعتکاف بردارد؟
    ج: بله مى‌تواند.
     
    معتکفى مى‌خواهد سه روز اعتکاف کند و مدّت 72 ساعت اعتکاف انجام دهد، اگر اعتکافش را از بعد از طلوع فجر ـ مثلاً از ظهر ـ شروع کند و ظهر هم به پایان برساند به‌گونه‌اى که مجموع آن 72 ساعت شود، آیا این اعتکاف صحیح است؟
    ج: اعتکاف باید از شروع روز اول تا پایان روز سوم باشد و تلفیق کردن ـ بدین‌گونه که جزئى از روز اول را با جزئى از روز آخر یک روز کامل به حساب بیاورد ـ صحیح نیست.
     
    اگر معتکف مثلاً یک ساعت از ابتداى روز ـ بعد از طلوع فجر ـ تأخیر کند آیا این روز به عنوان روز اول اعتکاف حساب مى‌شود؟ چه تأخیر عمدى باشد یا اضطرارى؟
    ج: در اعتکاف باید از ابتداى روز اول شروع کرد، لذا روزى که ناقص مانده جزو اعتکاف محسوب نمى‌شود هرچند که تأخیر از روى اضطرار باشد.
     
    اگر انسان نذر کند دو روز معتکف شود نه بیشتر از آن، آیا نذرش منعقد مى‌شود؟
    ج: منعقد نمى‌شود.
     
    اگر کسى نذر کند سه روز منفصل معتکف شود، آیا نذرش منعقد مى‌شود؟
    ج: منعقد نمى‌شود.
     
    آیا بیشتر از سه روز مى‌توان معتکف بود به‌طورى که آن زیاده بخشى از یک روز یا شب باشد؟
    ج: اعتکاف بیشتر از سه روز جایز و صحیح است و در طرف زیاده حدّى ندارد، ولى زیاد کردن بخشى از روز یا بخشى از شب به نیت اعتکاف محل اشکال است.
     
    اگر معتکف نیّت چهار روز اعتکاف کند، آیا روز چهارم هم جزو اعتکاف است یا این‌که باید شش روز را تکمیل کند تا روز چهارم به حساب آید؟
    ج: روز چهارم نیز داخل در اعتکاف است، و اگر پنج روز اعتکاف کند، واجب است روز ششم را کامل کند.
     
    منظور از شب و روز در اعتکاف چیست؟
    ج: روز از طلوع فجر تا مغرب شرعى است و شب از مغرب تا طلوع فجر.
     
    با توجه به اینکه بوی خمیردندان یا صابون،بوی خوشی است آیا استفاده از آن ها در حین اعتکاف مخلّ به اعتکاف است؟
    ج: خیر،آنچه حرام است بوییدن بوى خوش است و لذت بردن از آن است.
     
    آیا بیمار و کسى که روزه برایش ضرر دارد مى‌تواند معتکف شود و اگر در اعتکاف باشد و روزه بگیرد ثوابى مى‌برد؟
    ج: با علم و یا احتمال عقلایىِ ضرر داشتنِ روزه، اعتکاف صحیح نیست.چون اصل اعمال معتکف روزه داری است و بقیه اعمال فرع است.
     
    آیا اعتکاف در غیر از مساجد چهارگانه جایز است؟ و نیّت آن چگونه مى‌باشد؟
    ج: اعتکاف در غیر از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبى (صلى الله علیه وآله وسلّم)، مسجد کوفه و مسجد بصره) به قصد رجاء مطلوبیت (به امید این‌که مطلوب خداوند واقع شود) مانعى ندارد.
     
     
    مسجد جامع چیست؟ و راه تشخیص آن را بگویید.
    ج: مسجد جامع، مسجدى است که براى اجتماع عامه مردم شهر، بنا شده، بدون این که اختصاص به گروه و محله خاصى پیدا کند.
     
     اعتکاف در مساجد دانشگاه‌هاى سراسر کشور چه حکمى دارد؟
    ج: به قصد رجاء اشکال ندارد.
     
    آیا شرکت در امتحان براى معتکفینی که دانش آموز یا دانشجو هستند ایرادی دارد؟
    ج: اگر شرکت در امتحان ضرورت ندارد خارج نشوند و براى افرادى که شرکت در امتحان ضرورت عرفى دارد مانع ندارد ولى خروج از مسجد نباید به حدّى برسد که صورت اعتکاف محو شود.
     
    آیا اشخاصى که مشغول کارند اعم از کارمندان، کارگران و معلمان و... مى‌توانند در ایام کار معتکف شوند و در عین اعتکاف به محل کار رفته و بعد از اتمام کار به محل اعتکاف برگردند؟
    ج: نمى‌توانند.
     
    آیا جایز است دانشجویان معتکف درس‌هاى دانشگاهى خود را مرور کنند؟
    ج: اشکال ندارد.
     
         -    گفتگو با تلفن همراه در صورت ضرورت و یا عدم ضرورت در ایام اعتکاف چه حکمى دارد؟
    ج) ضررى به اعتکاف نمى‌زند.
     
     
    ممنوعیت تبلیغ انتخاباتی در مراسم اعتکاف
     
    از آنجا که ملت ایران در آستانه خلق حماسه سیاسی و برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری وشوراها ست، سازمان تبلیغات اسلامی،توصیه کرده که کاندیداها در طول برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد جهت تبلیغ حضور نداشته باشند و عزیزان مسئول در مساجد مانع برخی بداخلاقی های انتخاباتی شوند تا خلوت معتکفین به هم نخورد. 
    البته اصل گفتگو در مورد انتخابات در بین معتکفین مانعی ندارد اما تبلیغات برای جریان و یا گروه خاص و همچنین ورود کاندیداها در طول برگزاری مراسم اعتکاف ممنوع می باشد و ائمه جماعات و سخنرانان خود به خلق حماسه سیاسی می پردازند و نیاز به حضور فرد خاصی برای سخنرانی نیست.
     
    چرا ماه رجب؟!
     
    عرفان و معنویتی که الان در زمان حاضر رایج شده،دینی بدون درنظر گرفتن زمان و مکان است.در حالی که دین اصیل و سنت ما مبتنی بر زمان و حتی مکان خاصی است.در اسلام برای عبادت ساعات و مکان خاصی در نظر گرفته شده است.چرا برای کسب آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان باید از ماه رجب شروع کرد؟!چرا ماه رجب؟!
     
     
    انتخاب خادم فرهنگی از میان معتکفین مسجد مقدس جمکران
     
    اعتکاف امسال مسجد مقدس جمکران ویژه برادران بوده که 70 درصد آن را جمعیت دانشجویی تشکیل می‌دهد.از جمله برنامه‌هایی که برای معتکفین مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته شده است،می‌توان به دو مسابقه کتابخوانی اشاره کرد.مسابقه کتابخوانی از کتاب هایی با عنوان «پاسخ به 10 پرسش» تالیف آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و «طوفان کوثر» در مورد شرح حال حضرت زهرا(س) و تاریخ زندگی ایشان، در ایام اعتکاف برگزار میشود.
     
     عمده جمعیت معتکف، دانشجویانی هستند که تخصص‌های فرهنگی و هنری داشته و یا دارای ایده و طرح هستند. به همین دلیل و با توجه به تخصص‌ها و گرایش‌هایی که دارند از آنها برای مشارکت در طرح‌های مسجد مقدس جمکران به صورت حضوری و غیرحضوری استفاده می‌شود و در نهایت 50 نفر از آن ها به عنوان خادم فرهنگی مسجد جمکران انتخاب می شوند.

    • ۹۲/۰۳/۰۵
    • هنریستا

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    دعای فرج